Evropska kuća
Nekada davno, katedrale su predstavljale trigonometrijske tačke Evrope. One su bile dom celokupne evropske umetnosti u kojima je ona nalazila svoj izraz, od Brisela, Barselone, Antverpena i Strazbura, preko Beča, Londona, Magdeburga i Upsale, pa do Ahena, Kutenberga, Burgosa i Klauzenburga. Od prezimena čuvene graditeljske porodice Parler, graditelja svih katedrala od Frajburga do Praga, nastao je izraz vođa radova (polier).
Želeli
bismo da vođe njihovog duha i sposobnosti učestvuju u gradnji evropske kuće.
Isto tako priželjkujemo da sudije nemačkog Ustavnog suda iz Karlsruea, kada 12.
septembra budu odlučivali o ustavnosti Evropskog stabilizacionog mehanizma i
Fiskalnog pakta, imaju u vidu širu sliku.
Izgradnja
starih katedrala trajala je dugo, a ponekad nezamislivo dugo. Na čuvenoj
katedrali u Kelnu radovi su sa prekidima trajali 632 godine. A ukoliko je
gradnja išla brže tj. kada bi se dogodilo da se katedrala izgradi za vreme
graditeljevog života, za to su traženi iracionalni razlozi – verovalo se da je
tu đavo sigurno umešao svoje prste.
U
mnogim legendama koje su pratile izgradnju katedrala glavni protagonisti su
očajni graditelji koji su, ne bi li konačno završili ono što su započeli,
sklapali pakt sa đavolom. Graditelji su rogatom podizvođaču kao nagradu
obećavali dušu onoga ko prvi uđe u katedralu prilikom njenog otvaranja. Legende
kažu da su mnogi lukavi graditelji nadmudrili đavola, koji se nadao da će
njegove žrtve biti kraljevi, biskupi ili carevi, ali je na kraju morao da se
zadovolji psom u Regenzburgu ili vukom u Ahenu.
Izgradnja
evropske kuće, u poređenju sa gradnjom katedrala, traje veoma kratko; radovi
napreduju, ali još uvek nije gotovo. Izgradnja je trenutno zapala u teškoće,
graditelji su demotivisani, na jednoj strani se još uvek gradi, na drugoj se
sanira, tamo se nešto podiže, ovde se osipa, a postoji i zabrinutost da će
radovi biti potpuno obustavljeni. Zašto? Razlog je kao i uvek novac, ali i
činjenica da se evropska kuća, za razliku od srednjovekovnih katedrala građenih
mermerom, gradi od suvereniteta koji isporučuju države članice.
Nemački
Ustav, barem tako kažu mnogi stručnjaci za ustavno pravo, zabranjuje dalji
prenos nemačkog suverenog materijala, jer je već ionako mnogo odvezeno u tu
istu Evropu, tako da je sada ugrožena sama suština Ustava. Ustav mora da očuva
ovo jezgro, te bi Ustavni sud sada trebalo da izda naredbu o zabrani dalje
isporuke. Takva zabrana imala bi za posledicu obustavu gradnje evropske kuće
jer su Nemci njeni najvažniji graditelji. Obustava radova bi bila izuzetno
delikatna i opasna, prekid radova na katedrali u Kelnu trajao je čitavih 300
godina.
Šta
možemo da uradimo da se izgradnja nastavi? Postoji jedan đavolski predlog koji
kao da se oslanja na srednjovekovne legende. Za završetak evropske kuće moramo
da žrtvujemo dušu u kojoj se ogleda nemački identitet, moramo da žrtvujemo
Ustav. Ovaj akt žrtvovanja je neophodan kako bi se radovi na evropskoj kući
priveli kraju.
Suočavanje
sa ovim izborom ni proevropskim Nemcima ne pada lako. Da li je Ustav cena koju
moramo da platimo za Evropu? Da li moramo da odbacimo ovaj Ustav i napišemo
potpuno novi za čije je usvajanje potreban referendum? Bila bi to cena koja je
daleko veća od stotina milijardi datih za sve dosadašnje pakete pomoći.
Ustav
je krunski dragulj nemačke demokratije. On je čuveni i širom sveta kopirani
blistavi primer konstitucionalizma i srce prosvećene nemačke duše. Ovaj Ustav
je tokom vremena na mnogim mestima razvodnjen, ali se i dalje poštuje, ceni,
uvažava, čak i voli. Da li Nemci za završetak evropske kuće moraju da isčupaju
svoje srce, ili da odustanu od evropskog projekta.
Nemački
Evropljani, koji bi za Evropu iščupali i svoje srce, pokušavaju da umire druge
i da opravdaju svoj postupak. Morali bismo da napišemo još bolji, novi, Evropi
naklonjen Ustav i onda pozvati narod da odluči. Metoda transplantacije srca
opisana je u poslednjem članu Ustava. I autor ovoga teksta se uvek za ovo
zalagao. Postoje argumenti kojima bi mogli da umanjimo riskantnost ove
operacije. Ustav je tokom poslednje 63 godine menjan čak 60 puta i zašto ga
sada ne bi zamenili jednim potpuno novim, Evropi nesporno naklonjenim Ustavom.
Od
većine dosadašnjih promena, Ustav nije imao puno koristi. „Lakonsko
dostojanstvo“ prvobitnog teksta Ustava, kako je to rekao berlinski stručnjak za
ustavno pravo Kristof Melers, je ovim promenama izgubljeno. Ustav danas ima dva
puta više teksta nego onaj iz 1949. umetnuti su mnogobrojni novi članovi, a od
prvobitnih 146 članova samo je 83 ostalo neizmenjeno.
To samo
po sebi ne mora da bude loše jer su promene znak da se Ustav shvata ozbiljno.
Ali nije dobro ako su promene pretežno loše, što se ogleda u tome da su članovi
opterećeni detaljima, kao što je na primer prvobitno veoma mali član o pravu
azila, koji je sada ne samo 40 puta duži od svog prethodnika već u sebi sadrži
veliki broj rigidnih i za izbeglice veoma nepovoljnih odredbi. Ustavne promene
„više ne struktuiraju političke odluke već ih anticipiraju“, žali se Diter Grim
i dodaje „kada bi danas nekome palo na pamet da nešto u Ustavu precizira
verovatno bi uneo celi zakon koji reguliše tu oblast“.
Kraće
rečeno, Ustav je ranije bio bolji. Skloni smo da hvalimo delimično nerazumljivi
i na nekim mestima skrpljeni tekst Ustava. Precizne, svima razumljive rečenice
su zamenjene nerazumljivim birokratskim blebetanjem.
Prva
federalistička reforma iz 2006, kada je u Ustav unet čitav jedan zakon, bila je
vrhunac ove nesrećne prakse. Dok je druga federalistička reforma iz 2009. u
njega ugurala sadržinu međudržavnog ugovora, koja je toliko nerazumljiva da
podseća na upustvo za DVD plejer na japanskom. Sa ovom poslednjom reformom, u
Ustav je ušla i veoma hvaljena granica zaduživanja kao i mehanizam uravnotežavanja
budžeta između pokrajina u kome je tačno u evro utvrđeno kome koliko novca
pripada. Kakva glupost! Takvi detalji nemaju šta da traže u Ustavu. Ustavni
patriotizam ne može više da se zasniva na tekstu koji jedva da iko razume.
Sva ova
poboljšanja/pogoršanja bila su moguća zato što o njima nije pitan narod.
Promene Ustava spadaju u nadležnost zakonodavca ako se sa tim saglase velike
partije (a posebno onda kada su u koaliciji), tako da osim Ustavnog suda ne
ostaje niko ko bi mogao da ih zaustavi. Nijedna partija se nije usudila da
pitanje promene Ustava stavi na referendum.
Ustavu
je naneta šteta, a posebno tokom poslednjih dvadeset godina. Međutim, bio bi to
čudan oblik otklanjanja štete kada bi odbacili ceo Ustav i poverili donošenje
jednog potpuno novog, navodno Evropi naklonjenog Ustava, i to baš onim
političkim snagama koje su pričinile tako veliku štetu starom Ustavu.
Ustav
je zaista izmaltretiran, ali je još uvek dobar, a ono što je najvažnije je da
ovaj Ustav uživa veliko poverenje Nemaca. Osnovna prava sadržana u njemu su
nešto najlepše što se osnovnim pravima može desiti, jer su postala deo ljudske
svakodnevice. Pogrešna bi bila alternativa koja bi zahtevala ili da se stari
navodno Evropi nenaklonjen Ustav žrtvuje ili da se dignu ruke od Evrope. Ova
alternativa se i ne postavlja u ovom obliku. Niko ne traži da moramo da se
odlučimo između Ustava i Evrope; to samo zahteva pogrešna doslednost u
tumačenju prava kojoj su skloni pravnici, kojima pripada i vaš autor.
Ustav
nije suprotan Evropi, on kao da je umotan u evropske simbole. U njegovoj
preambuli piše da je nemački narod „nameran da postane jednaka karika u
ujedinjenoj Evropi.“ Ovaj Ustav pokazao je Nemcima put u Evropu, on je bio
kompas. Ali kompas se ne odbacuje kada smo blizu cilja, kompas nam je uvek
potreban.
Možemo
istovremeno da imamo Evropu i da sačuvamo Ustav, a oboje uz više demokratije.
Evropi treba više demokratije, kao i nemačkom Ustavu. Evropi je potreban
demokratski Ustav koji će pokazati da ishod sjedinjenja dvadesetsedam demokratija
neće biti zakržljala već jedna potentna demokratija. A u Nemačkoj mora konačno
da se sprovede u praksi ono što piše u Ustavu. Demokratija se ne ostvaruje samo
putem izbora već i putem referenduma. Takav referendum o Evropi, o demokratskoj
Evropi, morao bi uskoro da bude na dnevnom redu.
U
budućnosti moraju da postoje dva Ustava. Jedan, novi evropski Ustav,
organizacioni statut Evropske unije, u kome je na valjan način uređen odnos
između Evropskog parlamenta, Saveta i Komisije. I drugi, stari nemački ustav,
koji je ljudima prirastao za srce i koji mora da sačuva snagu i vitalnost. Oba
Ustava povezivaće referendum i prihvatanje od strane suverena tj. naroda.
Nemačkoj je potreban referendum, kao i Evropi.
Temelj
evropske kuće ne stoji na ruševinama nacionalnih država. Ko želi da razruši
pojedinačne države kako bi na njima izgradio Evropu i da pocepa njihove Ustave
kako bi na njihovo mesto došao novi zajednički Ustav; taj ne razume ništa o
Evropi. Evropa ne razbija, Evropa ne cepa. Evropa spaja.
Ustavi nisu tu da bi uništili veze među ljudima već da bi
stvorili poverenje. Evropa je nova concordantia discordantium, delo
koje nešto potpuno suprotno, čak protivrečno usaglašava i spaja. Evropa je
demokratski projekat. Kako bi ga dovršili nisu nam potrebni pakleni planovi i
đavolske alternative. Potrebni su nam ljudi.
Evropska
kuća je velika kuća sa mnogo soba i vrata, sa mnoštvom kultura i mnogo
različitih ljudi. Ova kuća čuva evropsku raznolikost i bogatstvo koje iz nje
proizilazi. Ova kuća je naša domovina.
Süddeutsche Zeitung,
08.09.2012.
Preveo
Miroslav Marković
Peščanik.net, 10.09.2012.
Comments